Jeg har lige afholdt…

MIT FØRSTE WEBINAR 🤩🤩

Det var rigtig sjovt, – og er bestemt ikke sidste gang, jeg gør det 😀.

(Jeg har faktisk et 3-dages GRATIS undervisningsforløb i støbeskeen til august, – men meget mere om det senere 😀) 

I webinaret satte jeg fokus på 3 områder, hvor din personlighed kan spænde ben for dig, og den sektion har jeg lige klippet ud til dig, så du får kernen i webinaret helt uden af være tilmeldt ✔.

 

Selvom målgruppen primært er selvstændige, så er disse 3 områder lige så gældende for ledere og medarbejdere:

Område 1: Vi tænker, at andre er ”lige som os”!

 

Hvis vi er nørder, så tænker vi, at andre også sætter værdi i detaljen, og hvis vi kan lide at smalltalke, så kan andre sikkert også… 🤔 MEN sådan er det ofte slet ikke, – vi er vidt forskellige og skal håndteres forskelligt.

Jeg er domsmand ved Svendborg Ret nu på 9. år, og det er så givende for mig. Bl.a. fordi jeg ser helt tydeligt med mine egne øjne, at der er mange forskellige måder at leve sit liv på, – og det er ofte helt anderledes end den måde, som jeg har valgt at leve mit liv.

For at behandle folk ens er vi nødt til at behandle dem forskelligt.

 

Område 2: Vi er gode eller mindre gode til at udvikle os

 

Om vi kan lide det eller ej, så er vi nødt til at udvikle os 🙂. Både som menneske, og især som selvstændig. Vi bliver hægtet af, hvis vi ikke følge med, – og så løber de andre med fremtiden i stedet for os. Ingen udvikling er det samme som afvikling. Det er vigtigt for os at kende vores egne styrker og svagheder især ifht. udviklingsgenet.

 

Område 3: Vi er gode eller mindre gode til at lytte

 

Nu tænker du sikkert: ”Hvorfor er det så vigtigt at lytte”…? Jo, det er hele kernen i at forstå andre folk og deres behov og udfordringer, – og det er især vigtigt, når man er selvstændig. Det er hele ens eksistensberettigelse. Pareto-reglen (eller 80/20-reglen) kan også bruges her: Du skal lytte 80% og tale 20%.

Det kan godt være, at man er mega dygtig til et eller andet, – men hvis man ikke formår at lytte og være nysgerrig på kundens udfordringer, så kommer man ikke i mål.

Dette er også gældende for den almindelige dialog og kommunikation i dagligdagen for os alle. Vi skal være nysgerrige på vores partner, børn, venner, familie, kolleger, samarbejdspartner osv., hvis vi vil have succes med at være menneske. At kunne få følelsen af at lykkes, og at være noget for andre mennesker, – det er det mest givende!

 

Og første skridt på stigen er: SELVINDSIGT 🙂

 

Når du kender dig selv rigtig godt, og derved er skarp på dine stærke og svage sider, SÅ kan du også udvikle dig med fokus på netop disse sider. Og det er dét, som man kan bruge en Personanalyse til. Den viden vil styrke både dig, og din kommunikation med dine omgivelser, – om du er selvstændig, leder eller medarbejder! Sæt i gang 👍.

God fornøjelse ❤.

kh Rikke