Der findes ikke noget mere effektivt end at starte arbejdsdagen efter juleferien med et rent og ryddeligt skrivebord.
Ikke bare, fordi det ser pænt ud, men faktisk fordi det gør din arbejdsdag lettere, når dit skrivebord er ryddet.
Så her får du opskriften på, hvordan du skaber et ryddeligt skrivebord:
1. Har du bunker af papirer liggende på dit bord, så start med at sortere alle ark, lapper, dokumenter, noter osv 📝.
2. Tommelfingerreglen i oprydning af dokumenter kan være, at hvis det er mere end 6 måneder siden du har brugt arket, så kan du godt arkivere det / smide det væk. Så behøver det ikke ligge på dit bord. 🚫
3. Smid de dokumenter ud, som du ikke længere skal bruge. 🗑
4. Gem det, du har brug for i mapper for sig sorteret efter emne. På den måde kan du let finde dem igen, når det bliver aktuelt. 🗄
5. Når dit bord er tomt og ryddeligt, så tag et billede af dit bord 📸 og hæng det et sted, hvor du ser det ofte. Det vil motivere dig til at holde orden på dit bord.
Nu handler oprydning ikke blot om, at det ser pænt ud. Det handler om, at oprydning og sortering gør dit effektiv.
Tænk engang på, hvor lang tid du bruger dagligt på at lede efter et ark her, noter der… og hvor er saksen blevet af?
Den tid bliver betragteligt på et år – og den tid ville være bedre brugt på din kerneopgave, en pause eller en snak med dine kollegaer.
Oprydning gør dig altså mere effektiv, giver dig bedre overblik og sparer dig masser af tid. 🤩
God oprydning.