Planlægning og prioritering er et must – hvis du vil være effektiv

 

Du kender det sikkert godt:

Du møder ind på dit kontor, og er faktisk ikke helt sikker på, hvad du skal lige nu.

Mailbakken er fuld, der ligger telefonbeskeder på dit bord, og faktisk er der vist også en deadline, du skal nå inden fyraften.

Åh, du bliver lidt usikker på, hvor du skal starte. Så du starter med at hente kaffe i kantinen… (det er i øvrigt en overspringshandling 😅 ).

 

Du kan møde ind og være fokuseret fra start

 

Kunne det ikke være mega fedt, hvis du i stedet mødte ind på jobbet hver morgen med en klar plan for, hvad du skal starte med at lave.

Sådan, at du ved præcis, hvilke opgaver, der skal ordnes i dag – og hvornår.

På den måde er det dig, der styrer din dag – og ikke telefonbeskeder, mails og andre kolleger, der får sat din dagsorden.

Det er muligt 🤩

Det er faktisk muligt at være topfokuseret på dine opgaver fra dagens begyndelse, hvis du investerer lidt tid hver eftermiddag til at planlægge og prioritere dine gøremål for næste dag.

3 opgaver pr. dag

 

Hver eftermiddag inden arbejdsdagen er slut, sætte du dig i 10 min. og tjekker kalenderen for næste dag.

Har du møder, du skal deltage i, eller har du en dag, hvor du kan arbejde med dine egne opgaver? Hvis ja til det sidste, så beslut dig for, hvilke 3 opgaver, der er de vigtigste at få fra hånden.

Derefter beslutter du, hvilken prioritet opgaverne skal løses i. Hvilken er vigtigst? Den får nr. 1 osv. Når du møder ind dagen efter, går du direkte i gang med opgave 1.

I videoen herunder fortæller jeg dig forskellen mellem at planlægge og prioritere – for de to begreber kommer du ikke udenom, hvis du vil være Personlig Effektiv.

(Klik på billede for at se video)