Overspringshandlinger og vaner

Overspringshandling – hvad er det… 😉

 

De fleste har kendskab til overspringshandlinger. Det vil sige handlinger, vi udfører i stedet for at komme i gang med den opgave, vi i virkeligheden burde prioritere. 

Overspringshandlinger er udbredte. Alle gør brug af dem i større eller mindre grad. Men de er på ingen måde effektive. Faktisk koster overspringshandlinger dig både tid og motivation. Og ikke mindst koster de dig følelsen af “Yes”, når dagen er slut. 

Hvis du springer over for mange gange på en dag, får du ikke ordnet dine ting og opgaver til tiden. Dermed kan du få en konstant følelse af at være bagud. Ikke at have tid nok. Det er ikke rart. 

Derfor er noget af det mest effektive, du kan gøre, er, at komme dine overspringshandlinger til livs. 

Overspringshandlinger drejer sig om vaner. Dem kan du heldigvis ændre. Det er ikke let, – men det KAN lade sig gøre.

Kender du nogle af disse overspringshandlinger?

 

Er du slem til liiige at hente en kop kaffe, ringe hjem, læse avisen eller tjekke LinkedIn før du går i gang med en opgave. Eller bliver det pludselig det vigtigste i verden at få ryddet op på dit skrivebord, inden du skriver den der mail.

Bliver du pludselig sulten, og må hente lidt sødt i kantinen inden du har energi til at få hul på en opgave. Og skal du pludselig lige tjekke et par mails først…. inden…. 

Ovenstående er typiske eksempler på overspringshandlinger. Hvis du genkender dig selv i en eller flere af dem, så kan du med fordel lære at minimere dine overspringshandlinger – og dermed blive mere Personlig Effektiv.

Sådan hjælper jeg 

Jeg hjælper dig med at kvitte overspringshandlinger og dårlige vaner på mine kurser og workshops om Personlig Effektivitet. 

At planlægge og prioritere kan hjælpe dig med at undgå overspringshandlinger. 

Læs mere om planlægning og prioritering her