Sådan kommer du effektivt i gang på jobbet efter ferien

 

Ferien står for døren – eller måske er du allerede godt i gang med din sommerferie.

Tiden før en ferie er altid hektisk. Der er mange ting, der skal ordnes, inden du kan hænge ferieskiltet på døren, og gå hjem og slappe af med god samvittighed.

Når ferien er slut, kan det også godt være lidt hektisk at komme tilbage på jobbet.

For du ved at

  • der ligger masser af mails i din indbakke, som skal besvares.
  • der ligger post-it og memo-noter med beskeder om, at du skal ringe tilbage.
  • der ligger papirer, dokumenter, rapporter og lignende, som dine ikke-ferierende kollegaer venligt har lagt på dit bord til granskning, når du er færdig med at slikke sol.

Åh.. du er næsten træt bare ved tanken om at skulle tilbage på pinden.

Men det behøver du slet ikke, for her får du et par gode råd til at vende effektivt tilbage på jobbet efter ferien.

 

Ryd op og sortér i baglæns rækkefølge

 

E-mails

Mange mennesker sætter sig på arbejdspladsen efter ferien, og starter med at læse mails.

De læser den første mail, som står øverst i indbakken. Det er faktisk ikke effektivt, og nu skal du høre, hvad du skal gøre i stedet:

Du skal starte fra bunden – og selv om det virker som om, du går baglæns, så er det faktisk mere effektivt og hurtigt at få indbakken under kontrol med denne metode.

Når du læser nedefra, læser du de ældste mails først. Det betyder også, at hvis andre af dine kollegaer også er inkluderet i mailen, så kan du hurtigt overskue, om du skal tage handling på mailen – eller om din kollega for længst har ekspederet den – det vil vise sig længere oppe i din mailbakke i så fald.

Et rigtig godt tip er derfor, at du ikke svarer på mails, før du har overblik over, om andre allerede har svaret.

Så skal du nemlig ikke svare – for det er spild af tid.

 

Post-it og memo-noter

Hvis du er en af dem, der har fået i overflod af små noter og sedler med:  “Ring til Hanne, når du er retur fra ferie” eller “Husk at bestille kaffe” eller “Læs lige den nye APV rapport – hvad synes du om den?”, så sorter inden du handler.

Læg dem evt. i datorækkefølge – hvis der står dato på. Og sorter dem efter vigtighed. Tjek om kaffen er bestilt, for så kan du godt smide den post-it i papirkurven.

Måske kan du godt vente med at ringe til Hanne, fordi der også ligger en besked om, at der skal findes datoer til jobsamtaler – og de skal starte allerede i næste uge. Så måske du skal ordne det først.

 

Papirer, dokumenter og rapporter

Når du kommer tilbage efter ferie, ligger der måske en del læsestof, du “måske lige har tid til at kigge på”.

Den effektive måde at håndtere det på, er at kigge på, hvad der er nice to – og hvad der er need to.

APV rapporten er need to, hvis du har ledelsesansvar, mens de 4 kursuskataloger fra forskellige udbydere muligvis kun er nice to – eller du kan uddelegere dem til HR.

 

Pointen i det hele

 

Ideen bag alle tips er, at du bruger din sunde fornuft og din evne til at prioritere. Det er ikke alle opgaver, der er kommet ind under ferien, som du behøver at håndtere.

Nogle kan vente, andre kan en af dine kollegaer løse hurtigere, og nogle er forældede og behøves slet ikke håndteres.

Men det finder du først ud af, når du har sorteret.

Det er derfor det er effektivt ikke bare at starte fra toppen af og så “tygge dig igennem” bjergene af noter, rapporter og mails.

Vælg med omhu, så bruger du din tid bedst, og får en nemmere opstart efter ferien.