Sænk forventningerne – så når du mere
Jeg ser mange selvstændige og medarbejdere, som virkelig gerne vil arbejde på at blive Personligt Effektive – men nogle gange synes de, at det er svært.
De prøver så hårdt, men har stadig lange to-do-lister, hvor opgaverne ikke er vinget af.
Øv.
Barren er sat for højt
Når jeg kaster et blik på deres opgavepanel og kalender, så ser jeg hurtigt, hvad årsagen er til, at de slet ikke er så effektive, som de drømmer om.
De er ALT for ambitiøse. Og der er intet galt med at være ambitiøs, men der er kun 24 timer i døgnet – og det er ikke meningen, at du skal arbejde i dem alle.
Det jeg ser er, at barren er sat for højt⚡.
De vil nå ALT for meget – på ALT for LIDT tid.
Det dur ikke.
Vil du være effektiv, skal du ikke bare høvle opgaver døgnet rundt.
Du skal arbejde smart – og det gør du ved at sænke barren og være realistisk med din tid.
- Planlæg ikke mere end du kan nå (det vil sige 60% af din tid – de resterende 40% af tiden er til uforudsete ting og sager).
- Planlæg dine opgaver med realistisk tidsestimering, så du altid ved, hvad du skal arbejde med hvornår.
- Prioriter dine opgaver, så du til enhver tid arbejder på den vigtigste opgave.
- Bliv færdig med en opgave – før du begynder på en ny.
Det betyder nemlig, at du når meget mere på mindre tid – og det er super effektivt 😀.