Du er garanteret vant til at gå til møder – masser af dem.
Måske er du endda den, der leder møderne.
Er det tilfældet, så pas på, at du ikke falder i fire af de fælder, jeg typisk ser i virksomhederne – og som faktisk gør møderne både ineffektive og…
… Jeg siger det ligeud: Småkedelige 🙄
Som mødeleder er det “no go” at…
1. Sidde på rollen som mødeleder 👨💻
Det kan nok være, du er ansvarlig for at afholde mødet – men det er faktisk ikke så god stil altid at tildele dig selv rollen som mødeleder alene.
Lad den gå på tur blandet mødets deltagere. En dag er det dig, der leder slagets gang. Næste møde får Leif tjansen – og mødet derefter, der må Hanne tage mødelederrollen på sig.
Fordelen ved at skifte mødelederopgaven ud er, at du opnår mere engagerede deltagere – og at møderne ikke bliver kedelige, da alle har sin egen mødelederstil.
2. Glemme at skrive referat ✍
Ohh… 😲
Det må aldrig ske, at du som mødeleder glemmer at skrive referat fra mødet – ellers så uddelegér opgaven, så en anden skriver referatet.
Referatet er et meget vigtigt dokument, der dokumenterer, hvad der er talt om på mødet, – hvem der har været med og, – hvad der er blevet besluttet.
Disse ting kan ingen huske om få uger, og så er referatet godt at have at støtte sig til, når der bliver behov for at gå tilbage og undersøge et mødes indhold eller konklusioner.
3. Undlade at styre mødet 👨🏫
Som mødeleder skal du naturligvis være den, der skal styre mødet. Den rolle må du ikke glemme at tage på dig.
Som mødeleder skal du holde tiden, fordele taletid samt sørge for at alle får givet deres mening til kende.
Ikke mindst skal du som mødeleder sørge for at holde dagsordenen og facilitere løsninger på dagsordenens punkter.
4. Være uforberedt 📋
Et møde kan ikke begynde, før mødelederen er ankommet til at guide deltagerne sikkert gennem mødet. Og det kan du som mødeleder kun gøre, hvis du er forberedt til fingerspidserne.
Det er derfor afgørende for et godt møde, at du ikke glemmer at forberede dig til mødet.
Sæt tid af i kalenderen, sæt dig grundigt ind i dagsordenen og fordel tid på de enkelte punkter – så har du gode forudsætninger for at komme godt igennem mødet.
Sådan undgår du de 4 fælder for mødeledere.
God fornøjelse med dit næste møde. 😀