Effektivitetens fjende nr. 1 er afbrydelser. De kan som intet andet, sætte din koncentration ud af funktion, slå dig hjem til start og ødelægge dit flow.

Afbrydelser betyder også, at det tager endnu længere tid at blive færdig med en opgave, fordi du hele tiden skal starte fysisk og mentalt forfra.

Afbrydelser ødelægger din effektivitet, dit arbejdsflow og din fornemmelse af at få noget fra hånden.

Det medvirker til en øget risiko for stress samt en bundlinje, der også overbelastes af unødige afbrydelser.

For tid er penge.

Og en afbrydelse koster dig op til 20 minutters ineffektivitet. 20 minutter hver gang. 20 minutter du bruger på at komme tilbage i gamet, og finde ind til kernen i den opgave, du er i gang med at løse.

Forestil dig, hvor mange minutter det bliver til

  • pr. dag
  • pr. uge
  • pr. måned
  • pr. år

Bare 2 afbrydelser pr. dag, hvor du bruger f.eks. 10 min. pr. afbrydelse for at komme tilbage i en kompleks problemstilling, giver på et år 73 timer eller 2 ugers spildtid ! (hvis man regner med 37 t/uge og 220 arbejdsdage/år.)

beregning personlig effektivitet

Hvis du ikke havde haft disse afbrydelser, så kunne du have brugt 2 uger til at arbejde på noget, som skabte værdi i stedet for.

Og det gælder for samtlige medarbejdere i virksomheden ! Det er rigtig mange minutter, timer, dage og uger, som man bruger i virksomheden, der kunne udnyttes meget mere optimalt. Dage, hvor du kunne have haft en ”YES”-følelse af en vellykket og produktiv dag.

Du vil sikkert sige, at du ikke kan undgå afbrydelser i din hverdag, og det vil jeg give dig til dels ret i, – du er nødt til at tage telefonen, håndtere kunder og kolleger osv., MEN der er masser af afbrydelse på en dag, som DU GODT KAN gøre noget ved.

undgå afbrydelser

For at nedbringe antallet af afbrydelser skal du være obs. på følgende:

  • at slukke helt for dit mailprogram – eller i det mindste slå pop-up funktionen fra, så du ikke bliver afbrudt af den – eller fristet unødigt så mailprogrammet bliver en overspringshandling
  • at aftale, at du stiller din telefon om til andre, mens du arbejder koncentreret med en opgave
  • at sætte dig fysisk et andet sted, så du ikke afbrydes af andres snak på kontoret, andres telefoner eller besøgende kunder
  • at synliggøre over for din omgivelser, at du gerne vil have koncentrationstid ved f.eks. at bære høreværn eller have aftalt et intern signal (f.eks. et skilt eller en rød genstand)
  • at slukke for notifikationer fra sociale medier
  • at koncentrere dig om én ting af gangen – multitasking er YT
  • at holde fokus og tage ansvar for din egen tid

Vil du vide mere om, hvordan du højner din personlige effektivitet og/eller undgår stress, så kontakt mig her